Co je čas expozice. Zjistěte jak jej správně nastavit

Jak zachytit pohyb a pohybující se objekty

Některé z nejlepších a nejpamátnějších okamžiků v životě jsou v pohybu. Ať už je to vaše tančící dcera nebo váš syn dávající svůj první gól. Naučte se jak zachytit nejvíce momentů vašich blízkých na fotografiích. Fotoaparáty bohužel nenávidí pohyb. Pohybující se objekty se většinou exponují rozmazaně. Jak tedy fotit pohybující se objekty? Zde je několik tipů:

čas expozice

Jak zachytit pohyb a pohybující se objekty pomocí správného nastavení času expozice

Pokud chcete fotit fotografie bežícího fotbalového útočníka nebo tančící dcery pak byste měli zvolit velké rychlosti závěrky – krátkého času expozice, který je alespoň 1 / 500. sekundy nebo ještě kratší. Nezapomeňte však, že použití vysoké rychlosti závěrky může vést k podexponovaným fotografiím. Čas závěrky určuje dobu po kterou světlo dopadá objektivem na obrazový senzor fotoaparátu. Platí pravidlo že čím vyšší je rychlost závěrky, tím je pravděpodobnější, že budou vaše obrázky budou tmavé.

Použití krátkého času expozice není problém při fotografování v exteriérech a venku, ale při focení v interiérech, místnostech nebo halách. Podexponovaným fotografiím můžete čelit pomocí blesku, zvýšením citlivosti ISO nebo změnou clony.

Zvyšování clony

Clona je otvor, kde světlo přichází do fotoaparátu do obrazového senzoru. Nastavením malého clonového čísla tuto clonu více rozevřete, to vám pomůže kompenzovat nedostatek světla z důvodu nastavení vysoké rychlosti závěrky.

Zvýšení clony však může snížit hloubku ostrosti vaší fotografie. Co to znamená? To znamená, že kromě předmětu může mnoho dalších prvků na fotografii vypadat rozostřeně. Vysoký f-stop vám pomůže zaostřit celou scénu, ale nižší, jako je f/2.8, může způsobit, že bude vypadat, jako by celé pozadí nebylo zaostřeno.

Metoda posouvání

Představte si fotografii zobrazující městská světla se světelnou stopou od projíždějících aut. Chcete-li pořídit tento snímek, pak nastavte dlouhý čas expozice v řádech několika sekund a vysoké clonové číslo f/11 – f/32 ISO 100. Fotoaparát mějte natočen na světla z města. Projíždějící aut zanechá na fotografii pouze světelnou stopu reflektorů

Posouvání funguje opačně. Namísto toho abyste fotoaparát drželi, pohybujete s ním a sledujte pohybující se auto. Výsledkem je, že motocykl je zachyceno ostře, zatímco svodidla a pozadí za ním je podélně rozmazán vlivem pohybu fotoaparátu. Je pravda, že se to snadněji říká, než udělá. Zpočátku se vám bude více dařit fotografovat pomalu se pohybující objekty jako je běžící pes nebo kráčející dítě.

V každém případě zvládnutí této techniky posouvání je nutné pro to abyste získali naprosto krásné snímky pohybu. Ale jak na to?

Nastavte delší čas expozice. Čas expozice by měla být delší než čas, který obvykle používáte k focení „běžných“ fotografií. Nezapomeňte, že další faktory, jako je světlo a rychlost objektu, pomohou určit, jak dlouhý by měl čas expozice. Při použití dlouhého času expozice byste měli držet fotoaparát velmi stabilně, jinak by se na vašich snímcích mohla projevit celá řada otřesů fotoaparátu. Můžete také použít stativ s otočnou hlavou.

Vyberte skvělé pozadí Při posouvání bude pozadí rozmazané, zatímco bude objekt zaostřen. To však neznamená, že by vaše pozadí nebylo rušivé. Vyberte si pozadí s jedinou barvou nebo holé bez rušivých tvarů.

Fotoaparát předem zaostřete na místo ve kterém chcete pohybující se objekt vyfotografovat. Potom můžete začít objektivem sledovat pohybující se objekt. Stiskněte spoušť jakmile se pohybující objekt dostane do místa na které jste předtím zaostřili. Fotoaparát byste měli nastavit tak, aby zaostření bylo nejostřejší v místě ve kterém chcete fotografovat pohybující se objekt.Chvění fotoaparátu zamezíte pomalým uvolněním závěrky

Tipy na fotografování pomocí dlouhého času expozice

Fotografování otáčejícího se kolotoče

čas expozice fotografie pohybujícího se světla

Při fotografování kolotoče použijte širokoúhlý objektiv a stativ. Nastavením clony  f/11- f/16 zajistíte, že všechny statické prvky fotografické scény budou ostré. Přepněte fotoaparát do manuálního režimu nebo režimu priorita času závěrky a pak nastavte rychlost závěrky podle intenzity osvětleného kolotoče, začněte kdekoliv mezi časem expozice 1–30 sekund. Chvění fotoaparátu zamezíte použitím stativu a dálkové spouště. Zachycený snímek bude plný světlých stop proti černé obloze, ale středové paprsky, které drží kolo, budou ostré.

Jak fotit pohyb hvězd

Snímek hvězd Star Trail pořídíte  pomocí dlouhá expozice, kdy hvězdy vlivem rotace země vytvoří úchvatné světelné stopy. Pro fotografování noční oblohy budete potřebovat fotoaparát na kterém se dá nastavit dlouhý čas expozice. Rozmazání fotografie chvěním fotoaparátu zamezíte použitím stativu a dálkové spouště

čas expozice fotografie hvězd

Nejlepší způsob, jak vyfotit zajímavou fotografii pohybu hvězd je zahrnout do fotografie nějaký prvek v popředí oblohy třeba starý strom. Umístěte fotoaparát na stativ a zaostřete objektiv do nekonečna. Pak nastavte fotoaparát do režimu B „Bulb“ a pro dosažení optimálních výsledků nastavte clonu mezi f/2,8 – f/4. Nastavením  ISO na 100, udržíte digitální šum fotografie na minimu. Stisknutím tlačítka dálkového ovladače otevřete závěrku. Chcete-li fotografii dokončit po uplynutí požadované doby, znovu stiskněte tlačítko dálkového ovladače, tím uvolníte spoušť. Tyto dlouhé expozice mohou být od několika vteřin až po několik hodin. Záleží na světelných podmínkách, a jak dlouhou světelnou stopu chcete vytvořit. Platí pravidlo, že delší čas expozice vykreslí na fotografii delší kruhové stopy fotografovaných hvězd.

Rozmazání vody mořské hladiny pomocí dlouhého času expozice

Využijte zlaté hodinky pro fotografie oceánu s dramatickým vzhledem, zlatá hodinka nastává zhruba hodinu před západem slunce. nastavením velkého clonového čísla vám slunce vykreslí rozbíhající se paprsky.

čas expozice rozmazání vodní hladiny

Postupujte podle pravidel noční fotografie – umístěte fotoaparát na stativ, použijte širokoúhlý objektiv s co nejmenší clonou f/11 – f/16 a ISO 100. Fotoaparát zaostřete na nekonečno. Přepněte fotoaparát do režimu B „Bulb“ a nastavte delší rychlost závěrky 3-30 sekund. Čím delší čas expozice použijete, tím bude voda mlžnější. Použijte samospoušť fotoaparátu nebo kabelové uvolnění k pořízení fotografie bez absolutního rozmazání. Nepoužívejte blesk.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..